A Grant Thornton Consulting Kft. tanácsadói összeszedték azokat a legfontosabb munkáltatói feladatokat, amelyeket minden Magyarországon működő vállalkozás vezetőinek hasznos áttekintenie. Az alábbiakban csokorba szedtük a 2022-es év indítására vonatkozó teendők listáját.
Mik a teendők 2022. január 31-ig?
A 2022-es adóév indulásával a januári hónap a legnagyobb terhelés a munkaügyi adminisztráción, hiszen ilyenkor kell beállítani azokat a jogosultsági, adózási dolgokat, melyek az egész éves munkaügyi teendőket, bérszámfejtést meghatározzák.
Adókedvezmény nyilatkozatok
2022-ben is élnek tovább azok az adókedvezmények, melyet a munkavállalók a jövedelmük SZJA terheinek csökkentésére havonta igénybe vehetnek, azonban új adóévről lévén szó, új nyilatkoztatásra van ismét szükség.
Az adókedvezmények 2022-ben az alábbiak lehetnek:
- Négy vagy több gyermeket nevelő anyák adókedvezménye
- Személyi kedvezmény
- Első házasok adókedvezmény
- Családi adókedvezmény
- január 1-től új kedvezménnyel bővül az SZJA mentességi lehetőség, immáron a 25 év alatti munkavállalók részére is jár adókedvezmény. Ennek részletszabályait összeszegezte a Grant Thornton.
Az adókedvezmény nyilatkozatokat a Munkavállalónak és a Munkáltatónak is ellen kell jegyezni, valamint egy esetleges ellenőrzés esetén bármely félnek eredeti aláírású nyilatkozattal kell rendelkeznie, tehát 2-2 eredeti példány kell készüljön ezekből. Az aláírással, átadással járó adminisztrációt érdemes emiatt már január elején megtenni.
A hivatalos, NAV által közzétett nyilatkozatok már 2021. december végétől elérhetőek – a NAV honlapján, illetőleg az Ügyfélkapuval rendelkező munkavállalók elektronikusan is nyilatkozhatnak, itt .
Szabadság nyilatkozatok
Minden naptári év elején újra nyilatkozni kell a pótszabadságra való jogosultságokról. Ez vonatkozhat többek között:
- A munkavállaló saját háztartásban nevelt gyermekére/gyermekeire
- Megváltozott munkaképességű dolgozókra
Adó- és járuléklevonáshoz kapcsolódó nyilatkozatok
Egyes jogviszonyokban külön szükség lehet további adómegállapítási nyilatkozatra, ilyen lehet:
- Magánszemély bérbeadó SZJA nyilatkozata
- Szociális hozzájárulási adó maximumának elérésére vonatkozó nyilatkozat (külön adózó jövedelmekre, pl. osztalék)
- Egyszerűsített közteherviselési hozzájárulás (EKO) nyilatkozata
M30-as adatlapok és járulékigazolások kiadása
- január 31-ig minden, SZJA levonást érintő jövedelemről ki kell adni az előző adóévre vonatkozó M30-as adatlapokat, járulékigazolásokat az érintett magánszemélyeknek.
Ezeket a jelenlegi szabályok szerint eredeti aláírással és pecséttel kell ellátni, ezzel igazolva, hogy a Munkaadó kiadta, a Munkavállaló pedig átvette az adatlapot és a dokumentumot.
A nyomtatványok esetleges digitális aláírása kapcsán a NAV (2021 év elején) az alábbi tájékoztatást tette közzé:
„A munkáltató, kifizető által kiadott igazolás adattartalmát a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (a továbbiakban: NAV) akkor fogadja el valósnak, ha az igazolás megfelel a magánokirat – törvényben meghatározott – formai és tartalmi követelményeinek, ezért a nem magánszemély munkáltató által kiadott igazolásról nem mellőzhető a cégszerű aláírás.
Az összesített igazolást a természetes személynek személyesen, postán vagy elektronikusan is át lehet adni. Az igazolás átadását a magánszemély aláírásával, postai megküldés esetén a feladást bizonyító szelvénnyel (ajánlott szelvénnyel, tértivevénnyel) igazolhatja a munkáltató.
A polgári perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX törvény (a továbbiakban: Pp.) szerint akkor teljes bizonyító erejű a magánokirat, ha az elektronikus okiraton az aláíró a minősített vagy minősített tanúsítványon alapuló fokozott biztonságú elektronikus aláírását vagy bélyegzőjét helyezte el, és ha jogszabály úgy rendelkezik – azon időbélyegzőt helyez el.
Teljes bizonyító erejű magánokirat továbbá, ha az elektronikus okiratot az aláíró a Kormány rendeletében meghatározott azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítés szolgáltatással hitelesíti. Az összesített igazolás – a Pp. által meghatározott feltételeknek megfelelő – elektronikus formában való előállításához a munkáltatónak olyan informatikai megoldást kell kialakítania, melynek segítségével igazolható, hogy az összesített igazolást a munkáltató 2021. február 1-éig kizárólag az érintett munkavállalónak hozzáférhetővé tette.
Az összesített igazolás elektronikus úton való hozzáférhetővé tételén túl biztosítani kell, hogy azt a munkavállaló – kérésére – papír alapon is megkaphassa. Ilyen esetben egy papíralapú példányt szükséges átadni a munkavállalónak, amelyen a munkáltató cégszerű aláírással igazolja, hogy az igazolás tartalma megegyezik a hiteles, elektronikus formában kiállított okirattal.”
Ezen adminisztratív teendők elvégzéséhez, megszervezéséhez nemcsak rutint, de erőforrást is tud biztosítani Munkaügyi és HR szolgáltatásaikkal a Grant Thornton.
Bérszámfejtési folyamatok felkészítése a 2022-es évre
Bérszámfejtési tapasztalatok átgondolása, programváltás
Érdemes ellenőrizni a tavalyi tapasztalatokat és ha kell felülvizsgálni, hogy jól működnek-e a bérszámfejtési funkciók, feladatok. Mindemellett lehetőség nyílik megszervezni egy esetleges bérszámfejtés kiszervezési folyamatot is, vagy ha szükséges, előkészíteni egy programváltást.
Egy jó bérprogram és egy jól megszervezett outsourcing hatalmas terhet tud levenni a belső erőforrásokról, a naprakész szakmai támogatás pedig folyamatos költséghatékony segítséget tud nyúltani a személyi jellegű költségek tervezésekor.
A Grant Thornton Consulting Kft. bérszámfejtési csapata készséggel áll rendelkezésére, amennyiben úgy érzi, hogy a fentebbi feladatok ellátásához segítségre lenne szüksége, kattintson ide.
Keresse bizalommal a Grant Thornton Consulting Kft. szakértőit, amennyiben segítségre van szüksége. Induljon gördülékenyen az új év!